Način evaluacije pristučanosti web stranica javnog sektora u BiH

Proces trostepene analize pristupačnosti i njene prednosti

WebAid projekat je implementirao trostepeni model evaluacije web pristupačnosti, koji omogućava sveobuhvatno sagledavanje stanja digitalne pristupačnosti u javnom sektoru BiH.

1. nivo – Samoprocjena administratora web stranica javnog sektora BiH:

  • Web administratori popunjavaju upitnik koji omogućava osnovnu analizu stanja pristupačnosti njihovih web stranica.
  • Ovaj proces je pomogao u prepoznavanju osnovnih prepreka, dizanju savjesti o pristupačnosti za sve i stvaranju osnova za daljnje korake.

2. nivo – Evaluacija studenata:

  • Studenti ETF UNSA poslje edukacije, kroz praktične vježbe ocjenjivaju web stranica koristeći metodologiju baziranu na WCAG standardima i provjereeno u Belgiji sa organizacijom AnySurfer.
  • Njihova analiza doprinese prepoznavanju ključnih tehničkih izazova i definiranju preporuka za poboljšanja i  dizaju savjest o potrebnosti digitalnoj pristupačnosti.

3. nivo – Detaljna analiza stručnjaka i korisnika s invaliditetom:

  • Stručnjaci za web pristupačnost zajedno s osobama s različitim vrstama invaliditeta (vizualnim, slušnim, motoričkim i kognitivnim) iz Beletrine detaljno analiziraju pristupačnost  web stranica koje su prošle analize na prvom i drugom nivou.
  • Ovaj nivo evaluacije pruža uvid u stvarne izazove s kojima se susreću krajnji korisnici i predlaže konkretne korake za poboljšanje.

Prednosti trostepene analize uključuju

  • Sistematičan pristup poboljšanju web pristupačnosti, koji omogućava sveobuhvatno sagledavanje problema i pruža konkretne preporuke za njihovo otklanjanje. Kroz tri nivoa evaluacije – samoprocjenu administratora, detaljnu analizu studenata ETF-a i dubinsku procjenu od strane stručnjaka i korisnika s invaliditetom – obezbjeđuje se sveobuhvatan uvid u stvarno stanje pristupačnosti web stranica javnog sektora u BiH.
  • Direktnu uključenost korisnika s invaliditetom, što osigurava da su preporuke za unapređenje web stranica zasnovane na realnim potrebama krajnjih korisnika. Njihova neposredna iskustva omogućavaju bolje razumijevanje specifičnih izazova s kojima se suočavaju osobe s oštećenjem vida, sluha, fizičkim i kognitivnim poteškoćama.
  • Dugoročne smjernice za implementaciju digitalne pristupačnosti, koje ne samo da omogućavaju trenutna poboljšanja, već postavljaju temelj za kontinuirani razvoj digitalne inkluzije u BiH. Osim toga, stečeno znanje i iskustvo mogu se prenijeti i na širi regionalni kontekst, pružajući osnovu za slične inicijative u susjednim zemljama.

Jedan od ključnih aspekata projekta WebAid je aktivno uključivanje studenata ETF-a, koji nakon edukacija i praktičnog rada na analizi web pristupačnosti stiču dragocjena znanja i vještine. Ovi studenti kasnije prenose svoja znanja u različite organizacije i kompanije tokom profesionalne prakse, čime se osigurava širenje svijesti o važnosti digitalne pristupačnosti u realnim radnim okruženjima. Na taj način projekt ne samo da doprinosi trenutnim poboljšanjima već gradi dugoročnu osnovu za sistemske promjene.

Takođe, projekat ističe važnost edukacije i osvještavanja svih ključnih aktera u procesu digitalizacije, uključujući administratore web stranica, developere i dizajnere. Njihova edukacija i razumijevanje principa pristupačnosti su ključni za stvaranje održivog i inkluzivnog digitalnog prostora u BiH. Povezivanje tehničkih stručnjaka s korisnicima s invaliditetom omogućava bolje razumijevanje realnih potreba i izazova, što rezultira boljim i funkcionalnijim rješenjima.